DOTAZ:
Vzhledem k tomu, že na naši předchozí žádost o zajištění minimální lhůty 3 měsíce pro převzetí provozu od termínu podpisu smlouvy jste nám odpověděli odkazem na ustanovení ZD, které však řeší termín ukončení provozu a prakticky nesouvisí s dobou potřebnou pro převzetí a zahájení provozu (dle stávajících podmínek ZD i smlouvy zůstává 1.1.2026, bez ohledu na to, kdy dojde k podpisu smlouvy s dodavatelem) Vás žádáme ještě jednou o následující:
Pokud je harmonogram v ZD pouze předpokládaný, jak uvádíte, může zadavatel potvrdit, že vítězný účastník, který není stávajícím provozovatelem, bude mít dostatečnou a objektivně nezbytnou dobu pro převzetí provozu? Za objektivně minimální nezbytnou dobu pro zřízení nového provozu, zajištění potřebné techniky, zaměstnanců, zřízení a vybavení zákaznického centra, aj. považujeme 3 měsíce. Bez takové garance není účastník, který není stávajícím provozovatelem, schopen podat nabídku a zavázat se, že od 1.1.2026 bude plnohodnotně provozovat infrastrukturu města Kolín, pokud se např. 15.12.2025 dozví výsledek koncesního řízení a dojde k podpisu smlouvy. Jedná se z našeho pohledu o objektivně oprávněný požadavek na zadavatele. Zadavatel současným nastavením zadávacích podmínek umožňuje významnou nerovnováhu mezi účastníky koncesního řízení, kdy účastník, který je stávajícím provozovatelem má v případě odchýlení od plánovaného harmonogramu a pozdního oznámení výsledku koncesního řízení z hlediska převzetí a zahájení provozu od 1.1.2026 značnou výhodu.
Děkujeme za kladné vyřízení
Předchozí dotaz:
DOTAZ:
Rádi bychom prostřednictvím toho dotazu požádali o úpravu zadávacích podmínek koncesního řízení tak, aby byly zachovány rovné a provozně reálně zvládnutelné podmínky pro všechny soutěžící.
Dle koncesní dokumentace, je v harmonogramu uveden termín ukončení koncesního řízení 30.9.2025 s tím, že dle ZZVZ § 51 je za termín ukončení zadávacího řízení logicky považováno až samotné uzavření smlouvy s dodavatelem:
§ 51
(1) Zadávací řízení je ukončeno uzavřením smlouvy, rámcové dohody, zavedením dynamického nákupního systému, uplynutím lhůty podle § 40 odst. 4 nebo v okamžiku uvedeném v odstavci 2 v případě zrušení zadávacího řízení.
Při vyhlášení zakázky jsme tento uvedený termín považovali za hraniční pro to, aby účastník koncesního řízen, který není stávající provozovatel a se kterým je uzavřena smlouva k 30.9.2025, byl schopen do konce roku 2025 zajistit nezbytné provozní zázemí tak, aby mohl od 1.1.2026 převzít takto rozsáhlý provoz, kterým kanalizace v Kolíně je.
Dle výzvy k podání nabídky však došlo k zásadnímu prodloužení koncesního řízení se lhůtou pro podání nabídek do 15. 10. 2025 (tato lhůta se ještě může dále prodlužovat). Dalším krokem je hodnocení nabídek, výzva k objasnění nabídek, aj. a schválení výsledku zastupitelstvem. Toto jsou kroky, které běžně trvají min. 2 měsíce, což by znamenalo, že finální výsledek výběrového řízení se dozví účastníci koncesního řízení těsně před Vánocemi. Objektivně není reálné převzít provoz infrastruktury během Vánoc tak, aby vše fungovalo od 1.1.2026 navíc v situaci, kdy nedochází k přechodu zaměstnanců stávajícího provozovatele.
Již v prvně vyhlášeném koncesním řízení jsme při jeho rušení zastupitelstvo upozorňovali dopisem, že opětovné vyhlášení koncese není časově zvládnutelné. Organizátor tendru zastupitelstvo ubezpečoval, že ano. Je však zapotřebí zachovat férové soutěžní podmínky a požadovat po účastnících reálně splnitelné termíny.
Pakliže chce zadavatel zachovat rovnou a spravedlivou soutěž, je vhodné nastavit podmínky koncesního řízení tak, aby vítězný účastník měl k dispozici na převzetí provozu po uzavření smlouvy minimálně 3 měsíce.
Děkujeme za pochopení
ODPOVĚĎ:
Zadavatel k žádosti účastníka sděluje, že harmonogram v bodu 1.11 zadávací dokumentace (na který účastník podle všeho ve své žádosti o vysvětlení zadávacích podmínek odkazuje) je pouze předpokládaný, to znamená není závazný.
V bodu 1.11 zadávací dokumentace je to opakovaně výslovně uvedeno.
Bod 1.12 zadávací dokumentace popisuje případ, kdy může v důsledku prodloužení doby trvání koncesního řízení dojít k posunutí termínu ukončení realizace koncesní smlouvy.
Zadavatel proto nerozumí, čeho se účastník svou žádostí přesně dovolává. Zadávací podmínky vymezují stejné podmínky pro všechny účastníky zadávacího řízení.
Zadavatel proto nevidí důvod pro úpravu zadávacích podmínek.
ODPOVĚĎ:
Zadavatel předně upozorňuje, že institut žádosti o vysvětlení dle § 98 ZZVZ nemá dodavatelům sloužit k vyjednávání o smluvních podmínkách.
Jak již zadavatel uvedl, harmonogram uvedený v zadávací dokumentaci je pouze předpokládaný.
Situace, kterou účastník popisuje ve svých námitkách (tedy faktické zahájení provozování oproti předpokládanému datu) je bez problémů řešitelná za použití obecných instrumentů občanského práva, které musí být účastníkovi nepochybně známy.
Obavy účastníka tedy zadavatel nesdílí. Rovněž nesouhlasí ani s tím, že by stávající znění zadávací dokumentace jakkoli zvýhodňovalo stávajícího provozovatele.
|